onsdag 1 september 2010

TV4:s kampanjmakare nummer ett

Anders Pihlblad på TV4-nyheterna gör ett nyhetsinslag som insinuerar (sic) att Socialdemokraterna använder sig av ”negative campaigning”. Orsaken är LO:s kampanj med upp- och nervända alliansministrar och att sossarna på en affisch berättar hur mycket pengar Fredrik och Filippa Reinfeldt (M) har tjänat på regeringens skattesänkningar (125 000 kr/år). Det kan knappast kallas insinuerande smutskastning, utan är ett illustrativt exempel på Alliansens omvända "Robin Hood-politik". Rika har fått skattesänkningar på bekostnad av sjuka, arbetslösa, pensionärer och en allt mer urgröpt välfärd.

Vänsterpartisten Ali Esbati har hittat fler exempel i borgerlig media, här i Expressen och Resumé.

Av någon anledning glömde Anders Pihlblad att presentera det verkliga fallet av negative campaigning i denna valrörelse: alliansministrarnas tobleroneattack på Mona Sahlin.

Frågan är om det snarare är Anders Pihlblad som kör med negative campaigning och dessutom jobbar under falsk flagg. Det skulle kanske stå kampanjmakare istället för journalist på visitkortet?

Anders Pihlblad hämtar hem en Megafon, igen.