Gratis- och notistidningen Metro försöker vanligtvis hålla sig opartiska, men även den tycks ha påbörjat kampanjmakeriet för Alliansen inför valet i september. I dagens första artikel får SEB:s chefsstrateg Henrik Mitelman säga att Sverige är ”bäst i test” med olika formuleringar. Men att förklara vem som Sverige är bäst för tappar Metro bort.
Arbetslösheten ligger på ca 9 procent och förväntas enligt Konjunkturinstitutet vara nere på 8,5 procent år 2012. Det är – om två år - över två procent mer än när Alliansen tog över från Socialdemokraterna år 2006. Då var arbetslösheten 6,1 procent och Anders Borg kallade det massarbetslöshet.
Enligt regeringens egna siffror har andelen fattiga i Sverige ökat från 10 procent 2006 till 13 procent 2009. Många invandrarbarn lever i fattiga familjer. Socialbidragen beräknas öka med 50 procent mellan 2006 och 2010.
En Megafon utdelas idag till Metro som tycks ha gått med i det blåa laget.