torsdag 24 juni 2010

Media vänder opinionen

Så här skriver Henrik Brors på Dagens Nyheter om den nya väljarbarometern:

”Därmed kan man konstatera att den rödgröna alliansens första stora lansering av sin politik med vårbudgetförslaget blev ett opinionsmässigt misslyckande. De borgerliga lyckades måla upp bilden av att stora skattehöjningar väntar med en rödgrön regering.”

Kanske missade Brors ett ord i sista meningen ovan. Så här skulle det nog stå: ”De borgerliga medierna lyckades måla upp bilden av att stora skattehöjningar väntar med en rödgrön regering.”

Enligt väljarbarometern fortsätter Socialdemokraterna att tappa väljare. Ur DN-artikeln igen: "Socialdemokraterna har sedan april tappat drygt fem procentenheter av sina väljare och är nu nere på 30,0 procent, den lägsta siffran på nästan tio år. Man får gå tillbaka till augusti 2000, då S-ministrar var inblandade i olika affärer, för att hitta lägre siffror."

Det kanske inte är så oväntat. Från gårdagens mediaundersökning av Infopaq: "Socialdemokraterna har den högsta andelen negativ publicitet av alla riksdagspartier i den här mätningen."

Läs gärna gårdagens Allierade Journalist nedan så blir det tydligt, eller den här.

Dagens Megafon går till 90 procent av Sveriges medier för deras bidrag till att vända opinionen.