fredag 18 juni 2010

Fredrik Reinfeldts inflytande över Svenska Dagbladet och borgerlig media

Så här skrev Elisabeth Marmorstein på Aftonbladet den 14 juni:
”Under ett informellt möte med ett tjugotal liberala skribenter i mitten av februari beklagade sig Fredrik Reinfeldt över medias ”gullande” med Wetterstrand.
– Han tyckte att hon borde bli mer granskad, säger Staffan Thorsell, krönikör i Dagens Industri som var med på mötet.
Per Gudmundsson bekräftar att SvD:s ledarsida ägnat betydande utrymme åt kritik av Miljöpartiet. Men han förnekar att det skulle vara på order från regeringskansliet.
– Det är löjligt, vi är en oberoende tidning. Men vi har varit oroade över att Maria Wetterstrands Miljöparti har haft så höga opinionssiffror och inte granskats så mycket som de borde. Självklart har vi försökt påverka så att en sådan granskning ska komma till stånd.”

Här ett utdrag ur frilansjournalisten Tonchi Percans bok ”Maria Wetterstrand – Kronprinsessan”. Tonchi träffar Svenska Dagbladets ledarskribent Per Gudmundsson på Tennstopet i februari 2010:
”Du är på rätt spår. Maria är grejen. Jag kan berätta något för dig om du lovar att inte gå ut med det i radion eller någon dagstidning. Det gör inget om det kommer ut i din bok om några månader.”
”Jag lovar, varför skulle jag vilja sabotera min egen bok”, frågar jag.
Per lutar sig fram mot mig vid bardisken:
”Vi har blivit tillsagda på ledarredaktionen att angripa Maria Wetterstrand. Vi ska låta bli Mona Sahlin. I stället ska vi angripa Maria Wetterstrand.”
”Så det är Maria Wetterstrand ni ska inrikta er på inför valet?” ”Ja, så är det”, intygar Per.
”Vem har beslutat det?”
”Chefen för ledarredaktionen, PJ Anders Linder.”
”Är det på order från Moderaterna?”
”Jag vet inte, men det är klart det finns kontakter mellan Anders Linder och regeringskansliet. Men hur nära och täta kontakterna är vet jag inte.”
”Så Maria Wetterstrand uppfattas som ett hot mot en borgerlig valseger?”
”Det skulle jag tro, därför ska vi inrikta oss på att angripa Miljöpartiet, inte Mona Sahlin eller Lars Ohly”, säger Per Gudmundson.
Han förklarar för mig att det egentliga målet med kampanjen inte är tidningsläsarna utan journalisterna.
”Vi angriper inte Maria Wetterstrand i första hand för att påverka våra läsare. Vi vet självklart att våra artiklar läses av andra journalister. Poängen är att Maria Wetterstrand har kultstatus hos journalister. Journalister gillar Maria.
Vad vi vill är att andra journalister ska börja granska henne och Miljöpartiet. Därför attackerar vi henne.”

Dagens Megafon går till den alliansberoende kampanjmakaren PJ Anders Linder.