torsdag 19 augusti 2010

Professionell kampanjjournalistik för Moderaterna

Dagens Nyheter gör en kampanjartikel till för Moderaterna med följande rubrik: M satsar miljarder på jobben. I underrubriken står det: Socialdemokraterna kritiska till att fler arbetslösa ska få jobbcoacher.

När man sedan läser artikeln är det tydligt att DN väljer att använda rubrikerna som kampanjverktyg istället för att ge läsaren redskap för sitt läsande. Sven-Erik Österberg (S) är inte kritisk till att fler arbetslösa ska få jobbcoacher. Det han är kritisk emot är jobbcoachningen i sig, som han menar inte fungerar. Istället tycker han att regeringen ska satsa pengarna på utbildning och praktikplatser. För övrigt framgår inte hur mycket S vill satsa på jobben, och inte heller framgår det om Moderaternas förslag splittrar Alliansen (vilket är en självklar ingrediens i en DN-artikel om de rödgröna partiernas förslag).

Mats J Larsson, dagens Megafon är din.