lördag 11 september 2010

Granskning av bildkampanjjournalistiken i DN



Den Allierade Journalisten granskar valet av bilder när DN publicerar reportage om Fredrik Reinfeldt (10/9) respektive Mona Sahlin (11/9). De tre översta bilderna är från Reinfeldt-reportaget, de tre därefter från Sahlin-reportaget.

Förstasidan i de två reportagen: Reinfeldt med de andra partiledarna i Alliansen illustreras som glada segrare med händerna i värdret, solen skiner på dem. Mona jagar ensam, nästan sammanbiten, ut ur en buss, mörka moln på himlen.


Förstauppslaget: Reinfeldt står som en landsfader och talar. Sahlin står med ryggen mot kameran.

Andra uppslaget: Reinfeldt hälsar glatt på folket. Sahlin döljs på ena bilden bakom en röd ballong, på den andra sidan småbilder på en leende Mona.

Det är genomtänkt profesionell bildkampanjjournalistik. På nästan varje bild i DN framställs Reinfeldt som en segrare eller som en landsfader; bilder som ska signalera framgång.

Konsekvensen i bildvalet är fantastiskt, DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz. Megafonen är din